Tuesday, May 22, 2007

ibu

Pagi ini seorang teman menghantar sms memberitahu tentang seorang teman yang sedang dirawat di hospital kerana 'stroke'. Saya belum ada kesempatan menziarahinya. Doa saya semoga dia cepat sembuh. Beberapa minggu yg lepas saya juga menerima berita sedih kematian 2 teman lama akibat kanser. Walaupun kami tidak rapat tetapi berita itu sudah cukup menyedarkan saya betapa penyakit itu sentiasa mengintai mangsanya, tak kira usia.


Apa sebenarnya yang perlu kita buat untuk menghadapinya? Siapakah yang patut disalahkan dalam perkara ini. Atau kita hanya berkata bahwa segala-galanya sudah ditakdirkan. Memang mudah mengucapkan dan berharap pesakit itu supaya redha dengan ketentuanNya. Dia Yang Maha Tahu. Dia Pencipta yang menentukan segala-galanya. Tetapi kita masih ada ruang untuk memohon kepadaNya, meminta yang terbaik, mudah-mudahan permohonan kita dikabulkan.


Saya juga mempunyai seorang ibu tua yang sentiasa mengadu tentang kesihatannya. Saya akan melakukan apa saja supaya dia selesa dalam kesakitan itu. Saya tidak ada kuasa untuk menyembuhkan, saya hanya mampu berdoa setiap waktu. Fitrah itu mesti diterima dengan redha. Ibu saya sudah melalui berbagai pahit getir membesarkan kami adik beradik. Akhirnya dia memilih untuk tinggal bersama saya walaupun saya bukanlah anak 'favourite'. Namun saya bersyukur kerana dapat bersamanya sehingga hari ini. Saya amat berterima kasih di atas segala yang telah ibu lakukan untuk saya selama ini tanpa sedar.


Saya rasa rindu padanya bila dia tiada di sisi saya. Saya harap kerinduan itu berpanjangan.

No comments: