Saturday, July 28, 2007

BAWANG PUTIH, BAWANG MERAH


Bawang putih dan bawang merah sinonim dengan semua orang terutama yang terlibat dalam bidang masak memasak. Tidak kira sama ada dia tukang masak profesional atau sekadar seorang ibu yang biasa masak di dapur. ‘Bawang Putih Bawang Merah’ juga telah menjadi tajuk bualan ramai wanita yang suka menonton TV baru-baru ini, gara-gara satu cerita yang digarap menggunakan tajuk itu.

Dalam realiti kehidupan selabu bawang putih dan bawang merah itu, amatlah besar jasa mereka kepada dunia perubatan alternatif, kalau dianggapkan perubatan modern itu sebagai yang utama. Pada dasarnya dunia perubatan modern adalah percambahan dari dunia perubatan tradisional yang telah bergerak begitu pantas meninggalkan asasnya itu jauh di belakang.

Kali ini saya mahu bicara sedikit tentang kelebihan bawang putih yang memang terkenal itu.


BAWANG PUTIH

Nama botani : Allium sativum

Garlic Sayings:

"Tomatoes and oregano make it Italian; wine and tarragon make it French. Sour cream makes it Russian; lemon and cinnamon make it Greek. Soy sauce makes it Chinese; garlic makes it good!" - Alice May Brock

"A nickel will get you on the subway, but garlic will get you a seat." - Old New York Yiddish Saying

Diadaptasi dari All About Garlic dalam website: http://whatscookingamerica.net/garlictips.htm

Setiap labu bawang putih mengandungi 6-30 ulas mengikut variti. Sejak beberapa kurun yang lalu, bawang putih sudah digunakan dalam perubatan kerana kualitinya itu. Seawal tahun 4500SM, Khnoum Khoufouf yang membina piramid dalam kurun itu adalah di antara orang terawal yang menemui khasiat bawang putih. Beliau telah mengarahkan semua pekerjanya mengambil bawang putih untuk meningkatkan kecergasan mereka. Maklumlah bukan senang nak bina piramid. Selepas itu Hippocrates(460-357SM) mengesyorkan bawang putih digunakan dalam mengubati penyakit usus.

Bawang putih dipercayai dijumpai di Asia Tengah dan dengan itu telah digunakan secara meluas di China seawal 3000SM sebagai perencah masakan sehingga sekarang. Penggunaannya semakin meluas ke seluruh dunia – Oleh orang Mesir, Greek, Roman bagi tujuan yang sama. Sekarang bawang putih banyak ditanam di negara yang beriklim panas dan kering seperti di lembah Mediterranean, India, China, Kenya, Brazil dan beberapa buah negara lagi.

Analisis setiap 100 gm bahagian bawang yang boleh dimakan mengandungi secara purata:

KANDUNGAN

PERATUS

Kelembapan

62

Kabohidrat

29.8

Protin

6.3

Lemak

0.1

Mineral

1

Serat

0.8

*Makulmat dipetik dari Buku ‘Herbs That Heal’ oleh H.K. Bakhru.

Bawang putih mengandungi mineral dan zat seperti kalsium, kalium, fosferus, ferum, thiamin, riboflavin, niacin, vitamin C dan lain-lain seperti sulfur, selenium. Bawang putih juga mengandungi phitokimia dan essential oil, allyl propyl disulfit, allicin, allisatin I dan allisatin II, semuanya amat berguna dalam perubatan.

Dapatkan maklumat lanjut tentang bawang putih ini melalui laman web. Antaranya ialah:

http://whatscookingamerica.net/garlictips.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Garlic

Selain sebagai perencah dalam masakan, bawang putih digunakan dengan meluas dalam perubatan. Contohnya untuk mengubati jerawat. Tenyeh sikit bawang putih yang di lenyek, sebaiknya pada jerawat yang baru tumbuh. Ouch…. Ia pedih namun berkesan, mungkin meninggalkan sedikit kesan kehitaman. Bersabar….. kesan itu akan hilang dan tidak meninggalkan parut. Pantang larang jerawat ialah jangan gatal tangan nak meraba dan memicitnya sebelum waktunya. Dan jaga makanan harian. Kalau langgar pantang, tak gerenti. Tahukah anda bahawa di tangan dan muka anda terdapat ribu-ribu dan juta-juta mikoorganisma yang sentiasa berusaha membuat kita tidak cantik dan kacak?

Bawang putih juga membantu menurunkan tahap kolestrol dalam darah, mengawal tekanan darah, rawatan kanser, membantu penghadaman, mengurangkan sembelit, mengurang kesakitan akibat rheumatism, membantu dalam rawatan penyakit paru-paru(bronchial), membuang toksin, diguna oleh wanita untuk mengawal pertumbuhan dan infeksi yis dan berbagai-bagai lagi.

Sekadar menyebut situasi biasa yang sering berlaku kepada kita. Keadaan yang tidak menyenangkan kita iaitu kembung perut, senak atau masalah penghadaman makanan. Bawang putih amat berguna untuk sistem penghadaman. Ianya baik untuk membuang kumuhan dari perut. Bawang putih yang di lenyek dan diminum bersama susu atau air suam membantu membuang apa yang patut dibuang dari perut kita setiap hari. Kesan antiseptik yang ada pada bawang putih itu boleh mengurangkan kerengsaan usus. Secara tidak langsung akan membunuh cacing namun tidak membunuh organisma yang membantu penghadaman itu. Ajaib kan?

Secara amnya bolehlah dikatakan bahawa bawang putih amat baik untuk jantung, sebagai makanan kepada rambut, membuka selera makan, memberi kekuatan dan kecergasan. Apa lagi yang kita mahukan dari seulas bawang putih yang tidak berdosa tetapi sering dituduh dan dipersalahkan kerana menyebabkan bau badan(BO) yang kurang enak itu. Bukan bawang putih yang buat bau tu….. tapi kandungan sulfur di dalamnya. Alaaah..... menyalahkan sulfur pulak.

Seulas bawang putih sehari boleh membantu meningkatkan tahap kesihatan badan. Apa salahnya mengunyah seulas setiap pagi. Lupakan sebentar tentang rasa pedas dan bau itu. Saya rasa bau bawang putih jauh lebih baik dari bau asap rokok. Tak tahulah pulak kepada orang yang sudah berteman dengan rokok sejak kecil-kecil tu…..Tip mengurangkan bau(BO)? Ada……semua ada di dapur anda atau di laman rumah anda. Rajin-rajinlah bercucuk tanam.

Kalau masih enggan makan yang mentah, kita boleh mendapatkannya dalam bentuk pressed garlic (tablet) atau garlic oil (kapsul) di farmasi. Semuanya untuk membantu mengurangkan kesengsaraan menanggung sesuatu penyakit. Kita hanya mampu berusaha Allah juga yang menyembuhkannya. Tidak salah mencuba.

Setakat ini yang ingin saya bicara tentang bawang putih. Lain kali cerita pasal Bawang Merah pula. Mereka berdua itu komplimentari, saling lengkap melengkapi.