Friday, July 27, 2007

Perjalanan itu peristiwa


Sudah lewat lebih sebulan. Saya hanya ingin sisipkan coretan rasa hati saya pada tarikh itu.



JUN

Jauh perjalanan itu
Penuh ranjau onak dan duri
Merintis denai untuk bertamu
Kiranya waktunya sudah semakin hampir

Pada jejak yang kian sukar ditempuh
Aku berpesan pada diriku
Sabarlah akan sampai waktu yang manis itu
Mendakap erat jiwa yang pasrah
Tika itu aku akan berlari
Dengan tangan yang tergenggam
Lalu aku seru pada semua:
Alangkah indahnya kebebasan…

Aku sudah melewati saat getir yang memilukan
Dan aku bebas dari belenggu
Yang mencatur hidupku
Yang menagih segala kekuatanku
Yang mengganggu waktu santaiku
Yang penuh suka duka
Yang menjadi kenanganku
Yang mengisi lebih separuh hidupku

Sepanjang perjalanan panjangku itu
Aku sudah bertemu bibit-bibit kasih
Yang mewarnai persada dan hamparan yang kubentang itu
Lalu aku semai dan kubelai biar subur
Kerana aku tidak mahu ia kering dilupai
Dan tidak rapuh, punah dimakan usia

Aku sudah menggapai rasa puas
Tetamu yang datang bertandang ke kamarku
Sambil menyapa tentang diriku
Mengadu tentang susahnya perjalanan ini

Lalu aku khabarkan padanya satu cerita:
tentang tupai yang melompat di pohon kelapa
maka tamuku mengerti apa maksudku
Aku mahu ia pulang dengan senyuman
Lalu aku titipkan pesan pada mereka
Jangan lupa rumput di bumi, andai sudah meneroka angkasa

Dalam diam rupanya ada yang melihatku
Dengan rasa dendam dan cemburu
Melihat sesuatu dalam diriku
Aku juga mahu melihat dalam diriku
Aku pasti dendam mu itu hanya ingin mencalar
Dan mahu melukai jiwaku yang sudah tenang ini
Aku tega dan pasrah, …. bukan itu niatmu
Kerana kau punya waktu yang masih panjang
Untuk kau semadikan seluruh kekuatan dan kehebatanmu

Segala sejarah silam yang pernah mewarnai perjalananku
Kiranya ada yang pahit sudah kutelan
Kujadikan ia penawar yang mengubati luka-luka di hatiku
Kerana semua yang berlaku atas kehendakNya
Menghukum silap dan salahku
Mengingatkan aku betapa aku bukan insan sempurna
Mendewasakan akal dan nuraniku

Kiranya yang kulalui itu manis dan indah
Aku harus sentiasa ingat
Bahawa itu bukan kerana aku hebat
Kerana yang baik itu juga di atas kehendakNya
Dan yang manis itu juga datang dengan tanggungjawab
Supaya aku tidak angkuh
Segala-galanya bukan milikku yang mutlak

Namun 18 Jun itu muncul juga
Dalam diari sepiku
Terpanggil aku mengingati setiap detiknya
Dengan rasa keinsafan
Kesyukuran
Kerana masih ada yang mahu mengingatinya bersamaku
Ingin menampal segala kekosongan jiwa ini
Dengan doa dan harapan

Aku menangis
Perjalananku mampu menghampiri saat ini
Kekuranganku, ada kelebihan pada yang lain
Kekecewaanku tidak dapat membalut luka yang lain
Aku gembira ada yang mengongsi suka duka itu
Saat saat aku betapa memerlukan
Ada yang menangis bersamamu
Ada yang ketawa bersamaku

Dalam diriku adalah aku
Yang tidak sempurna
Dan aku bagai sebutir pasir di pantai.
Menerima hukum karma kiranya ombak datang bertandang

Harapanku hanya satu:

Aku tidak dilukai lagi

Sakit tidak tertahan.